L’Ajuntament de Girona celebra el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual

DIJOUS 23 D'OCTUBRE DE 2025

El CRDI i el Museu del Cinema organitzen dues activitats sobre la relació entre el cinema i la premsa escrita.

L'Ajuntament de Girona, a través del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) i el Museu del Cinema, i amb la col·laboració dels Amics de la UNESCO, organitzen dues activitats que tenen en comú la relació del cinema amb la premsa escrita.
La primera tindrà lloc dijous 23 d’octubre a les 7 de la tarda, al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge, i consistirà en una conferència a càrrec de Gisela Vicens i Pau Saavedra, tècnics del CRDI, il·lustrada amb la projecció de fragments de pel·lícules. Porta per títol “El cinema amateur a Girona a través dels butlletins de les associacions” i vol donar a conèixer l’activitat cinematogràfica en l’àmbit associatiu a través dels butlletins del GEiEG, l’AFIC i el Cine club Ademar. Aquest recorregut comença amb la creació de la secció de cinema amateur del Grup Excursionista i Esportiu Gironí l'any 1936, i culmina amb la celebració del darrer Trofeu Antoni Varés de Cinema Amateur l'any 1976. Durant aquest període, la producció cinematogràfica no professional a Girona va estar profundament vinculada a l'associacionisme i als cine-clubs com a espais per a la projecció de les obres dels cineastes aficionats.

Aquestes associacions culturals van donar un gran impuls al cinema amateur mitjançant la creació de seccions de cinema i la difusió de les seves activitats a través de butlletins que es publicaven amb més o menys regularitat. Gràcies a aquestes publicacions, avui dia podem tenir un coneixement força exhaustiu del cinema que es produïa a la ciutat fora de les sales comercials. Ens referim al butlletí del Grup Excursionista i Esportiu Gironí (GEiEG), que es publica des de 1920, al Butlletí de l'Agrupació Fotogràfica i Cinematogràfica de Girona (AFIC), que es va publicar entre 1954 i 1976, i al Butlletí del Cine-Club Ademar, del qual es conserven tres números publicats el 1968.

La segona de les activitats tindrà lloc dijous dia 30 d’octubre a les 6 de la tarda al Museu del Cinema i consistirà en una conferència d’Adriana Bàrcia, filòloga i especialista en l’obra d’Aurora Bertrana, i Daniel Montañá Buchaca, representant del Centre d'Estudis d'Avià, que presentaran el número especial de La Novela Cinematográfica Semanal, en què apareix la conferència que Aurora Bertrana va pronunciar durant l'estrena de la pel·lícula Tabu: A Story of the South Seas de F.W. Murnau al Cinema Coliseum de Barcelona, el desembre de 1931. Adriana Bàrcia analitzarà la conferència d'Aurora Bertrana i la seva relació amb el cinema de la seva època.

Seguidament, el director del Museu del Cinema, Jordi Pons, i la conservadora Montse Puigdevall presentaran el fons de publicacions cinematogràfiques que es preserva al Museu del Cinema, entre les quals hi ha diversos números de La Novela Cinematográfica Semanal.

Paral·lelament, a partir del 21 d'octubre al vestíbul del Museu del Cinema s'exposarà una mostra de les revistes-novel·les cinematogràfiques del seu fons com ara: Los grandes films mudos y sonoros, La película de aventuras, Junior Films, La novela Metro Goldwyn, Biblioteca-Films, Argumento, Gran novela cinematográfica i Novela cinematográfica semanal.

© 2025 Ajuntament de Girona - Plaça del Vi, 1 - 17004 GIRONA.