Gispert Montenys, Jordi
(Salt, 1949)
Neix al si d'una família de pintors artesans, ofici que alterna amb la creació artística. Tot i que estudia a l'Escola de Belles Arts de Salt, la seva formació és essencialment autodidacta. Compagina la creació artística amb l'ensenyament, les feines de restaurador i pintor industrial i l'emmarcament de quadres. El coneixement i la pràctica de l'ofici de pintor és la base fonamental de la seva obra. Fa la primera exposició personal el 1968 i, des d'aleshores, no deixa de pintar i exposar regularment. A l'inici de la seva trajectòria se sent seduït pels moviments d'avantguarda: el cubisme i l'expressionisme. Utilitza els recursos figuratius i la textura resultant de la densitat matèrica per desenvolupar, en l'àmbit expressionista, l'obra d'aquesta etapa. Perd progressivament qualsevol referent figuratiu i es decanta decididament per l'abstracció, partint de les referències paisatgístiques del seu entorn. Inicia, també, la incorporació sistemàtica d'elements d'encolatge (collage d'elements tèxtils, metàl·lics, de paper, cartró, etc.), manipulats i pigmentats, com un element més del seu llenguatge pictòric. Al principi treballa amb tonalitats fredes i refinades, contrastant amb sobtats esclats de colors càlids, però a final dels anys setanta aclareix el cromatisme i incorpora signes que equilibren la composició dins la tela. Amb el temps consolida l'ús sistemàtic dels encolatges, especialment tèxtils, i l'alternança entre zones de color, taques i signes. El seu treball assoleix una forta càrrega expressiva i un gran vitalisme. D'aquí, fidel a l'abstracció, arriba a una etapa de síntesi. Continua utilitzant traços negres gruixuts per crear una escriptura gestual vigorosa i abrandada, amb corbes i contracorbes que es juxtaposen als signes càlids, conservant sempre una profunda estructuració de tots els elements i l'harmonia entre el gest espontani i l'organització. El seu treball s'insereix plenament en les coordenades de l'abstracció gestual, però els seus recursos expressius evolucionen cap a un lirisme poètic sense retòriques, amb lligams amb el món oriental, tot mantenint els elements com la llum que donen ritme i equilibri a la composició.
Fruit del seu interès en altres tècniques com l'escultura, la ceràmica o el gravat, destaca l'escultura Mururoa 95 situada al passeig Marquès de Camps de Salt, i l'exposició de gravats a la galeria Chayamachi d'Osaka, al Japó.
És membre fundador de l'ADAG i ha participat en nombroses activitats artístiques col·lectives. Exposa individualment arreu de les comarques de Girona i a tot Catalunya i en l'àmbit internacional, a Bèrgam i Onore (Itàlia), a Sandefjord (Noruega) i a Osaka (Japó). Participa en nombroses exposicions col·lectives a Catalunya, Andorra i a l'Estat espanyol, i internacionalment, a França, Anglaterra i Noruega.