Giró, Toni
(Barcelona, 1966)
Llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, fa diversos cursos de disseny d'interactius multimèdia. Professor d'escultura i de teoria de l'art i dissenyador d'exposicions de la programació cultural de l'Escola Massana (1992-96). Des de l'any 1996 és membre fundador del col·lectiu 22A -organització formada per un grup d'artistes i crítics amb l'objectiu de promoure projectes d'art contemporani- i participa en la coordinació, creació i programació de les seves activitats fins a l'any 2005. Des del 1997, és soci fundador de l'empresa cooperativa TAT Espais per a la cultura, dedicada a la conceptualització, disseny i realització de produccions expositives en l'àmbit de la cultura, la museografia i el patrimoni. El 2006 rep una subvenció de l'Entitat Autònoma de Difusió Cultural de la Generalitat per a projectes de creació. Està considerat un dels artistes contemporanis que aconsegueix una millor i més rica tensió entre forma i contingut a les seves exposicions.
La seva proposta artística es materialitza en l'ús de mitjans audiovisuals i escultòrics. En la creació escultòrica recrea un home artificial, desnaturalitzat, que es manifesta a través de l'abstracció objectual amb el cos, recordant fragments d'anatomies humanes, desposseïts de qualsevol aparença humana. L'individu perd així els trets d'identitat i es converteix en un autòmat. El cos assoleix una metamorfosi màxima i arriba a un estat límit en què cos i objecte tecnològic, home i màquina, es confonen. A través d'una mirada crítica, poètica i irònica, retrata qüestions latents en la societat contemporània com ara el desencant i la despolitització de gran part de la població, el descrèdit de la política institucionalitzada, la uniformització acrítica dels mitjans de comunicació, les contradiccions implícites en el procés de globalització entre la imposició d'una cultura mercantilista i la defensa de les identitats locals, etc. En definitiva, les seves obres conviden a reflexionar sobre conflictes d'ordre social, polític, econòmic i cultural que configuren l'arquitectura de la nostra societat.
Ha rebut diferents premis i beques, com el segon premi de la Biennal d'Art de Valls (1993), la beca Workshop Germinations 7 (Praga, 1992), la menció especial a la Biennal de Barcelona Noves energies (1991), la beca Athenea Foundation, Socrates Sculpture Park (Nova York, 1990) i el segon premi d'escultura Miquel Casablancas (Barcelona, 1989).
El 2007 publica el llibreAction must not be reaction but creation.