ID: 115

MARTÍNEZ TERUEL, Ricard

Curriculum

Llicenciat en Belles Arts, especialitat Imatge, per la Universitat de Barcelona. Fotògraf, investigador i fundador d'Arqueologia del Punt de Vista, on realitza instal·lacions fotogràfiques a l’espai públic. Basa el seu treball en la Refotografia, una estratègia que involucra la informació continguda a les fotografies, amb experiència de l’observador, en el lloc on es van generar les imatges.
Ha realitzat conferencies, seminaris i cursos, sobretot, d’aquesta especialitzat fotogràfica, a centres docents i institucions culturals. D’entre ells, Refotografiar Barcelona amb Mark Klett, (Barcelona, 2010-2012) co-comissariada amb Natasha Christia i organitzada per Arqueologia del Punt de Vista i l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona.
Ha participat a congressos, amb comunicacions sobre recerques realitzades amb aquesta metodologia i sobre les seves aplicacions docents.
Realitza tasques de documentació, recerca i digitalització de fons fotogràfics, per a institucions públiques i privades.

Title:

Fotografies Capturades Quan les imatges canvien de bàndol i de peu de foto

Brief summary:

L’estudi comparatiu de dos fons fotogràfics de la Guerra Civil Espanyola, revela la metamorfosi que pateixen les imatges fotoperiodístiques quan canvien de context polític i de peu de foto.

Content:

A l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona es conserven dos fons fotogràfics singulars i molt relacionats. L’anomenat Fons CNT-FAI, 19 julio 1936-España, està constituït pel material gràfic amb el que, l’any 1937, l’Oficina d’Informació de la CNT-FA va publicar, un llibre del mateix títol. L’altre és el Fons Llibreria Arysel: El alzamiento, la revolución y el terror en Barcelona, i, anàlogament, es composa de les fotografies amb que es va publicar, l’any 1943 el llibre del mateix títol, escrit per Francisco Latorre. Son dos fons constituïts en dos moments ben diferents i que tracten sobre el mateix fet històric: la Guerra Civil Espanyola.

El primer d’ells es composa de fotografies dels primers combats, del 19 de juliol de 1936. així com escenes de la vida política social i militar a l’àmbit de la rereguarda i del front, a Catalunya i Aragó. Els seus autors son Badosa, Bargalló, Centelles, Marco, Pérez de Rozas y Vidal, entre d’altres. 

Moltes de les fotografies que apareixen a El alzamiento, la revolución y el terror en Barcelona son, o be exactament les mateixes que les publicades a l’anterior llibre de la CNT, o be d’altres autors fetes al mateix esdeveniment. Això permet veure el recorregut polític d’unes imatges que, sense moure’s gaire del mateix lloc, van viatjar cap a un futur proper. Allà van ser capturades pel bàndol vencedor i posades a treballar, ara per justificar la violència de la que van fer ús. També tenen un nou us policial, doncs algunes d’elles hi ha anotacions que identifiquen algunes persones que hi apareixen i els seus domicilis.

Scientific contribution:

Aquest estudi dona la oportunitat d’estudiar com, a partir d’unes mateixes imatges, es construeixen dos discursos polítics i propagandístics antagònics.

La anàlisi de les anotacions sobre els marges i els suports secundaris i les modificacions de les imatges als dos fons fotogràfic subministren una informació de gran importància per entendre per entendre l’ús de les imatges a la societat moderna.

Permet, finalment, descobrir les estratègies de representació de la retòrica fotoperiodistica actual, en el moment i l’escenari del la seva gènesi: la Guerra Civil Espanyola, un escenari on es van experimentar per primer cop noves tècniques de guerra i propaganda.

Keywords:

Fotoperiodisme, Propaganda, Censura, Fotografia de Guerra, Fotografia policial, Guerra Civil Espanyola.