Content:
|
A l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona es
conserven dos fons fotogràfics singulars i molt relacionats. L’anomenat Fons CNT-FAI,
19 julio 1936-España, està constituït pel
material gràfic amb el que, l’any 1937, l’Oficina d’Informació de la CNT-FA va publicar, un llibre del mateix títol. L’altre
és el Fons Llibreria Arysel: El alzamiento, la revolución y
el terror en Barcelona, i, anàlogament, es composa de les fotografies
amb que es va publicar, l’any 1943 el llibre del mateix títol, escrit per Francisco Latorre. Son dos
fons constituïts en dos moments ben diferents i que tracten sobre el mateix
fet històric: la
Guerra Civil Espanyola.
El primer d’ells es composa de
fotografies dels primers combats, del 19 de juliol de 1936. així com escenes de la vida política social i militar a
l’àmbit de la rereguarda i del front, a Catalunya i Aragó. Els seus autors
son Badosa, Bargalló, Centelles, Marco, Pérez de Rozas y Vidal, entre d’altres.
Moltes de les fotografies que apareixen
a El alzamiento, la revolución
y el terror en Barcelona son, o be exactament les mateixes que les
publicades a l’anterior llibre de la CNT, o be d’altres autors fetes al
mateix esdeveniment. Això permet veure el recorregut polític d’unes imatges
que, sense moure’s gaire del mateix lloc, van viatjar cap a un futur
proper. Allà van ser capturades pel bàndol vencedor i posades a treballar,
ara per justificar la violència de la que van fer ús. També tenen un nou us
policial, doncs algunes d’elles hi ha anotacions que identifiquen algunes
persones que hi apareixen i els seus domicilis.
|
Scientific contribution:
|
Aquest estudi dona la oportunitat
d’estudiar com, a partir d’unes mateixes imatges, es construeixen dos
discursos polítics i propagandístics antagònics.
La anàlisi de les anotacions sobre els
marges i els suports secundaris i les modificacions de les imatges als dos
fons fotogràfic subministren una informació de gran importància per
entendre per entendre l’ús de les imatges a la societat moderna.
Permet, finalment, descobrir les
estratègies de representació de la retòrica fotoperiodistica
actual, en el moment i l’escenari del la seva gènesi: la Guerra Civil Espanyola,
un escenari on es van experimentar per primer cop noves tècniques de guerra
i propaganda.
|
Keywords:
|
Fotoperiodisme,
Propaganda, Censura, Fotografia de Guerra, Fotografia policial, Guerra
Civil Espanyola.
|