Presentació

Gerona, desde el puente de PiedraLa Girona que va fotografiar Joan Martí l’any 1877 superava escassament els 15.000 habitants i mantenia encara intactes les seves muralles i baluards. No era, doncs, una gran ciutat ni presentava, com han indicat els historiadors, un gran dinamisme econòmic. Amb tot, les imatges fixes que us presentem ens ensenyen, encara que sembli una paradoxa, una ciutat en moviment.

La fotografia que reprodueix una vista general de l’Onyar crec que confirma el que acabo d’apuntar. Hi veureu dos ponts que les gironines i els gironins utilitzem contínuament i que aquell 1877 varen ser inaugurats: el de Sant Agustí (que fou substituït per problemes estructurals el 1973) i el de les Peixateries Velles (el de l’Eiffel) que el reportatge de Joan Martí ens mostra encara en construcció. La imatge ens ensenya també que la plaça de Sant Agustí ja havia començat a adoptar la fesomia que avui coneixem i com, aprofitant les vies d’accés més importants de la ciutat, la carretera de Barcelona i la de Santa Eugènia, els edificis començaven a abandonar el clos tancat de la muralla, una vegada acabada la guerra dels carlins.

És innegable que el fotògraf Joan Martí volia que la seva càmera exercís de notari i certifiqués de manera gràfica el que era Girona en aquell moment històric. Si li resseguim les passes anirem des de l’estació del ferrocarril inaugurada pocs anys abans i símbol indiscutible del progrés de les comunicacions, fins al monestir de Sant Daniel, en un espai ocupat des de començament del segle xi. I entremig, el recorregut serveix per testimoniar la importància i la potència del patrimoni monumental gironí i contribueix a fixar els que sempre han estat els llocs comuns de promoció de la imatge de la ciutat: les escales de la Catedral i la Catedral mateixa, l’Onyar i el pont de Pedra, la portalada de Sant Pere de Galligants, el claustre i les primeres fotografies de diferents objectes de culte del tresor de la Catedral.

La càmera de Martí ens permet observar també coses que malauradament avui ja no podem veure: els apòstols a la Porta dels Apòstols; l’antic pont romànic del Pont Major; la barca del Ter; la torre neogòtica dels jardins de la Francesa; els antics portals de la muralla; la placidesa que transmet la fotografia de l’aleshores municipi veí de Santa Eugènia de Ter o la nuesa, gairebé inquietant, de la muntanya i el castell de Montjuïc.

Ens serveix, i molt, tenir aquest àlbum fotogràfic per conèixer millor la Girona del darrer quart del segle xix i, tot i que no és la primera vegada que des de l’Ajuntament en fem difusió, ens ha semblat molt apropiat de recuperar-lo per donar inici a aquesta col·lecció que compartim amb Rigau Editors. Servirà per fer un nou homenatge al fotògraf Joan Martí i per agrair novament a Elisa i Dolors Butiñà que ens hagin permès reproduir aquest àlbum que ara ja fa uns anys varen dipositar a l’Arxiu de la ciutat.