Cent anys del darrer viatge del Tren d’Olot

DIVENDRES 12 DE JULIOL DE 2019

Documents de l’Arxiu Municipal de Girona permeten resseguir la construcció i explotació de la línia ferroviària que unia Olot i Girona.

El 15 de juliol de 1969 el carrilet de Girona a Olot feia el seu últim trajecte. Uns mesos abans, el 10 d’abril, ho havia fet el carrilet de Sant Feliu de Guíxols. Cessava el servei que l’empresa Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE) oferia a les comarques gironines.

La línia ferroviària que unia Girona i Olot s’havia començat a construir el 1893 per part de la companyia The Olot and Gerona Railway Company Limited, que assumí el projecte iniciat el 1883 per Domènec Puigoriol. El 1895 entrava en funcionament el primer tram, entre Salt i Amer, i el 14 de novembre de 1911 s’inaugurava la línia sencera. El traçat de la línia aprofitava els camins naturals i era de via estreta. El recorregut de 54,8 quilòmetres tenia 10 estacions, 12 baixadors, una vuitantena de ponts i passos i dos túnels per l’orografia canviant i accidentada; es passava de 75,2 metres d’altitud a 440.

L’any 1959 la companyia del tren d’Olot va signar un conveni d’explotació unificada amb la companyia del tren de Sant Feliu. La línia entre Sant Feliu de Guíxols i Girona havia començat a funcionar l’any 1892. Malgrat la unificació de les empreses, no es va renovar el material i la línia va anar quedant obsoleta. El 1963 n’assumí la gestió Explotación de Ferrocarriles por el Estado, més endavant Ferrocarriles de Vía Estrecha (FEVE), que explotà el carrilet fins a la seva supressió el 1969. L’antiga línia Olot – Girona fou recuperada a final del segle XX com a via verda.

L’any 1984 l’empresa FEVE (Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha) feu donació del seu fons documental, que es trobava a l’antiga Estació d’Olot de Girona, a l’Ajuntament de Girona amb destinació a l’Arxiu Municipal. El fons Ferrocarril Olot-Girona conté la documentació generada per les diferents empreses que successivament es feren càrrec de la concessió de l'explotació de la línia fèrria entre Olot i Girona. Està format per plànols de les estacions, plànols dels baixadors del recorregut, projectes de cotxeres, perfils longitudinals i transversals de la línia, pressupostos, liquidacions, memòries, comptes, correspondència, publicacions i plànols d’instal·lacions ferroviàries. Els documents estan datats entre 1883 i 1984.

El Centre de Recerca i Difusió de la Imatge custodia nombroses fotografies i pel·lícules del tren d’Olot, i també del carrilet de Sant Feliu de Guíxols, procedents de diversos fons.

També conserva un reportatge de juli Torres Monsó del darrer viatge del carrilet d'Olot.

Accedeix a la consulta del fons textual i cartogràfic.

© 2024 Ajuntament de Girona - Plaça del Vi, 1 - 17004 GIRONA.