El teletreball permet seguir realitzant aquelles tasques i responsabilitats de caire intern que les biblioteques han de desenvolupar habitualment durant tot l’any.
Excepte l’atenció presencial i el préstec físic de llibres, la resta de tasques es poden seguir realitzant per poder oferir el millor servei quan les biblioteques tornin a obrir.
27/03/20
El passat 13 de març les Biblioteques de Girona, com la resta d'equipaments culturals, socials i educatius de la ciutat, van haver de tancar les seves portes a causa del COVID-19 per evitar la seva propagació i garantir la seguretat i salut tant de les persones usuàries com dels treballadors i treballadores.
Tanmateix, les biblioteques són més que un edifici i una atenció presencial, la feina és més que estar darrere d'un taulell i fer préstec de llibres. Les biblioteques són un portal al coneixement, la formació, l'oci i la cultura, i el personal de les biblioteques ha continuat treballant cada dia des de casa seva i de manera coordinada a fi de mantenir aquesta missió i continuar gestionant el servei de biblioteca a Girona tot i les limitacions actuals, així com per continuar mantenint el contacte de la biblioteca amb els usuaris.
Les biblioteques de Girona, així com moltes altres d'arreu del territori, han començat a oferir activitats i propostes de lectura en línia. A la web i xarxes socials es poden trobar activitats i recomanacions per a tota mena de públic i de totes les edats.
Cal no oblidar el servei de préstec de llibres electrònics que s'ofereix des de la plataforma Ebiblio.cat que augmentant exponencialment el seu ús. Aquesta plataforma, accessible a totes les persones que tinguin el carnet de les biblioteques públiques, posa a la seva disposició un ampli catàleg de llibres i també de pel·lícules de cinema que segur ajudaran a passar aquests dies d'una manera un xic més amable. S’aniran proposant lectures a través de seleccions temàtiques i guies de lectura.
Per una altra banda, també s'està treballant en aquelles feines més internes que si bé no tenen tanta visibilitat, són indispensables per mantenir un servei bibliotecari òptim i de qualitat, com ara inventari del fons i anàlisi i revisió de la col·lecció obsoleta de les biblioteques. Això permetrà, per una banda, esporgar aquell fons obsolet que cal donar de baixa i, per l'altra banda, fer una selecció de fons més acurada i eficient. Aquestes tasques normalment es fan en èpoques amb menys afluència de públic però també amb menys personal i focalitzant-nos en unes àrees concretes. Aquesta situació ha permès poder dedicar més personal a fer una anàlisi més acurada i global que abasta tot el fons de les biblioteques i fer una selecció de nou fons per aquelles seccions que cal millorar. També s’ha començant a tramitar la selecció i compra de novetats que ben aviat es podrà compartir amb les usuàries i usuaris habituals.
S’estan atenent consultes telefòniques i mitjançant correu electrònic demanant informació sobre terminis de préstec, informació general i, especialment, sobre el funcionament de l’EBiblio.cat
Planificació de projectes, serveis, recursos, etc. són també altres feines a les quals el personal de biblioteques s'hi dedica per tal de no només mantenir el nivell de qualitat sinó millorar-lo per tal de donar el millor servei possible. És el cas del Projecte Biblioteques Escolars, actualment s'està treballant en la preparació de la convocatòria de subvencions (que caldrà ajornar del seu termini habitual) i també s’està fent selecció de fons per a les biblioteques dels centres així com resoldre dubtes que plantegen les persones responsables dels centres. També s'estan planificant les biblioplaces i la bibliopiscines que es preveu tornar a oferir a tots els barris de Girona aquest estiu, tant gestionant el nou fons que es podrà consultar, dissenyant els emplaçaments, preveient les activitats i també la formació del personal que estarà al capdavant i organitzant les activitats que es faran.
Totes les activitats de promoció lectora que estaven programades per març i abril que no es poden fer de manera virtual i que es podien ajornar, s'estan posposant provisionalment pels mesos de maig o juny o més endavant, per poder oferir la oferta i que els contacontes, talleristes, dinamitzadors o conductors de clubs de lectura puguin mantenir la seva oferta, atès que aquesta aturada té, i tindrà, un impacte important en el sector cultural.
A nivell administratiu, des del teletreball, es pot continuar amb les diverses gestions i preparacions per a les aprovacions de compres, activitats, licitacions, tràmits, gestió de subvencions, pagament de factures, gestió de contractes, etc. Malgrat tot, atesa la situació d’Estat d’Alerta, s’han suspès força tràmits que s’hauran de reprendre un cop finalitzat aquest període.
Qualsevol persona que tingui dubtes o vulgui adreçar una pregunta a les biblioteques, les pot adreçar via correu electrònic a qualsevol de les biblioteques o bé trucar al telèfon de la biblioteca, que el personal continua atenent des de casa.
Es recorda a totes aquelles persones que tenen llibres o altre material de les biblioteques a casa per retornar, que no es preocupin pels terminis de préstec. Tots els préstecs que s'havien de retornar pels volts del 13 de març s'han prorrogat fins al 4 de maig. I per a tothom que tingui documents que s'haguessin de tornar uns dies abans, que no es preocupin, sabem que ara hi ha coses molt més importants per les quals preocupar-se i no hi haurà cap problema ni penalització en tornar-los un cop les biblioteques estiguem un altre cop obertes.
Esperem que sigui aviat, us trobem molt a faltar!
Biblioteques de Girona | C. Emili Grahit, 4C - 17002 Girona - 972 419 439| Contacte