Sovint ens trobem davant de la situació
que un usuari intenta fer una recerca amb un gran desconeixement de què i
on està la
informació. L'ajudem amb el que podem, el redirigim, però
no solucionem la consulta, en realitat hem allargat l'itinerari de
cerca.
Quan l'usuari tria un tema
d'investigació determina un espai geogràfic i cronològic, i ho fa sense
conèixer quina és la documentació existent, on es troba i si està
accessible o no. Fins i tot si arriba a consultar alguna de les guies de
fonts no tindrà la seguretat d'arribar a conèixer-les totes. Fets atorguen
a la recerca un caràcter parcial i fragmentari.
A Catalunya, l'any 2010, les
estadístiques ens diuen que es va realitzar una mitjana d'unes 11 consultes
dia/arxiu. L'experiència ens diu que aquestes consultes diàries,
corresponen, als mateixos usuaris i temes de recerca. Lluny d'aprofitar les
sinergies que podrien existir entre tots els arxius existents, es creen
xarxes per tipologies d'arxiu, impedint la interrelació que permetria una
explotació multidireccional des d'un únic punt de consulta. Cal coordinar i
promoure aquesta comunitat "intel·lectual", utilitzant les eines
i plataformes més adequades.
L'usuari actual s'allunya del
tradicional investigador i presenta interessos diversos, molts d'ells sense
cap mena de formació ni en tècniques de cerca, ni d'explotació de les
dades.
Avui la Informació és un producte
primari per a la creació de coneixement. Per tant no sembla difícil que
puguin aportar una gestió que permeti l'explotació de la totalitat de la
informació custodiada, fent ús de les eines de les tecnologies de la
informació, per tal de posar a l'abast de l'usuari real i el potencial allò
que busca per poder dur a terme el seu projecte d'investigació.
|