El
Departament de Cultura té la missió de facilitar accés i difusió del
patrimoni documental de Catalunya i les administracions públiques han de
promoure l’ús de les TIC. Des de la Subdirecció d'Arxius s’ha dissenyat un
pla progressiu que es concreta en 3 fases:
a)
1a Fase. Desenvolupar una eina informàtica que permeti el tractament
integral de tota la documentació dipositada a l’ANC
i XAC. Aquesta eina possibilita el control de tots els processos que
aquests arxius realitzen. La versió interna i per Internet, ‘Arxius en
línia’ estan consolidades i posen a disposició dels usuaris 3.528.688
registres i + 2.000.000 d’imatges.
b) 2a Fase. Facilitar el reaprofitament de la tecnologia desenvolupada
en la Fase 1 al conjunt d’arxius del SAC. Aquesta fase es va iniciar a
finals del 2013 amb un Pla Pilot i ha de garantir l’ús del programari de
descripció de fons i documents de forma personalitzada a cada arxiu
municipal.
c) 3a fase. Dissenyar i promoure
l’ús d'una plataforma o portal WEB dels arxius catalans on s’incorporin
continguts descriptius i imatges digitalitzades de fons i documents. Aquest
portal comptarà amb una capa tecnològica que faciliti la interoperabilitat dels arxius del SAC i es posicioni
com un portal comú i punt de referència pels usuaris i arxivers catalans i
del món.
La 1a
fase s'ha consolidat i els resultats s’analitzaran en la ponència on també
es mostraran resultats de la 2a fase que incorpora 8 arxius municipals. Per
la 3a fase es constituirà un grup de treball amb diferents agents
arxivístics catalans, públics i privats. La diagnosi dels programaris
existents i canals de comunicació s'elaborarà durant la primera part del 2014
de forma paral·lela a l’informe del Consell Nacional d’Arxius sobre l’estat
del SAC.
|