Content:
|
El projecte “Apadrinem el nostre patrimoni” s’inspira en experiències prèvies de foment del coneixement dels elements patrimonials de l’entorn amb una actitud
participativa de la comunitat escolar. Es basa en
la idea de l’apadrinament d’un
element patrimonial per
part del centre educatiu,
donar-li valor i aprofundir en el seu coneixement des del punt de vista històric, artístic, cultural o científic
i fer que aquest coneixement
sigui socialment rellevant; arribi a la pròpia comunitat i a l’entorn de l’escola. L’apadrinament d’un element patrimonial implica accions
de recerca interdisciplinària, en el marc dels currículums
de les diferents matèries,
especialment de les ciències
socials, així com accions de participació de la comunitat
educativa i local a l’entorn de l’element, que poden consistir en tasques de preservació i difusió.
Els
elements patrimonials
que poden apadrinar els centres són molt diversos com poden ser vestigis materials de diferents èpoques històriques (jaciments arqueològics, edificis,etc), llocs de memòria, elements immaterials de la
cultura popular (balls, cançons,
rondalles, festes,
etc.) o espais naturals.
El projecte integra els objectius dels àmbits cultural i educatius
en el programa i que es garanteixi un protocol de desenvolupament
del projecte amb una metodologia consensuada entre els
dos departaments i extrapolable a qualsevol municipi o comarca
a traves dels centres educatius, CRPs o centres culturals col·laboradors (arxius, biblioteques, museus).
A part, la incorporació d’una plataforma tecnològica permet disposar d’informació elaborada des de tots
els agents col·laboradors i projectar els treballs i resultats en un entorn tecnològic que facilita l’aprenentatge.
|
Scientific contribution:
|
L’element l’apadrina el centre educatiu
amb la interacció amb els centres culturals s’elabora un treball que finalitza amb la inclusió en el itinerari curricular del projecte.
La DG d'Arxius, Biblioteques,
Museus i Patrimoni
proporciona informació dels
elements patrimonials, d’àmbit local i comarcal, perquè
siguin utilitzables pels centres educatius i per les xarxes culturals de diferents titularitats.
El Departament d’Ensenyament
aporta la plataforma tecnològica que permet, a través de dispositius
mòbils, un aprenentatge
amb diferents canals i l’elaboració de continguts disponibles a través d’una
plataforma impulsada en col·laboració amb el Mobile World Congress.
Facilita
que l’alumnat assoleixi
les competències bàsiques
del coneixement cultural, científic
i històric per mitjà d’un sistema que els implica directament amb un element patrimonial i amb un centres culturals del seu entorn.
|
Keywords:
|
arxius, centre recursos pedagògics, patrimoni cultural, ensenyament,
educació, apadrinem patrimoni, materials didàctics, arxivers, docents, patrimoni, document,
|