MURIEL ORTIZ,
Susanna
|
Curriculum
|
Llicenciada en Geografia i Història,
Universitat de Barcelona, 1993; premi extraordinari de llicenciatura. Grau
per la Tesi de Llicenciatura i la qualificació d’Excel•lent
cum laude.Graduat
Superior d’Arxivística i Gestió de Documents a l’Escola Superior d’Arxivistica i Gestió Documental (2006-2008). Des de 2007 ha treballat en la
gestió de diversos arxius d’imatges com l’Arxiu Fotogràfic del Centre
Excursionista de Catalunya (AFCEC), 2009 a 2011. Actualment treballa a l’Arxiu
Municipal del Districte de Les Corts i a l’Arxiu Nacional de Catalunya.
Autora de la Guia de fons i col•leccions de l’AFCEC, i de diversos articles sobre la gestió del
patrimoni fotogràfic. Directora del projecte El Daguerre
de Sants. Memòria d’un barri amb Fotoconnexió i
coordinadora de la publicació amb l’AFB:Fotografia Daguerre: un
estudi de Sants (2014).Habitualment realitza activitats de difusió i
docència relacionades amb els seus treballs de recerca que giren en el
context del fons fotogràfics familiars.
|
|
Title:
|
Pompeia fotogràfica. Fotografia Daguerre,
l'arxiu adormit darrera les parets d'un comerç familiar.
|
Brief summary:
|
L’Arxiu
Fotografia Daguerre podria estar integrat per
més de 150.000 imatges, en diferents suports i formats, produïdes i
aplegades per la
familia Bonet-Tàpia. L’excepcionalitat
rau en la documentació complementària que contextualitza aquest fons i que
es custodia en la mateixa i singular galeria de retrats del barri de Sants
de Barcelona.
|
Content:
|
Els documents
que custodia Fotografia Daguerre son
excepcionals per la seva naturalesa, i perquè es troben en l’entorn de
producció que els va originar. Resulta fascinant trobar in situ un
munt de documents que contextualitzen l’activitat d’aquest negoci retratístic. Els llibres de registre son un element
estadístic de primera magnitud per entendre qui anava a retratar-se,
les seves preferències estètiques, els valors amb que es volien
representar, on existia una mena de performance
en el moment del posat. Formant part d’aquesta troballa, i d’aquest feedback
documental, tenim localitzat en un altell de l’estudi un dels conjunts
més sorprenents, les capses originals del laboratori, que contenen més de
40.200 negatius (1960-1981) amb les imatges de tots aquells que es van apropar
a l’estudi fotogràfic a retratar-se. Però també
una part del fons està integrat per fotografies familiars de finals del
segle XX enmarcades i que durant anys van decorar
les parets d’aquest antic estudi fotogràfic. Les fotografies que durant
dècades van decorar els aparadors de la botiga també integren aquest
conjunt, així com els catàlegs comercials, amb les especificacions dels
preus i formats que oferia aquesta botiga. Una part important està formada
pel fons familiar de Martí Bonet i Berenguer amb imatges, sobretot, de les
seves dues filles -la Maria i la Joana- que van desfilar per les catifes de
l’estudi fotogràfic des del moment de nèixer, i
fins i tot podem trobar el material que en Martí Bonet va fer servir per
ensenyar el retoc a la seva filla, la Joana, un relleu generacional que
continua avui en dia.
|
Scientific contribution:
|
La
rellevància de l’Arxiu Fotografia Daguerre és
indiscutible. El seu fons recull el testimoni del seu temps, a través de
les imatges i les persones que es retrataven al barri de Sants. A més dona
una visió de les formes de treball d’un estudi fotogràfic del segle XX, descobrint els documents de gestió del treball
quotidià. Aquesta història documental en el mateix lloc de producció, és a
dir, en el propi estudi fotogràfic és un paradigma del principi de
procedència de l’Arxivística, i un fet excepcional, comparat amb altres
fons d’estudis fotogràfics recuperats per institucions públiques o
privades. Hi ha una llarga història arxivística de fons d’estudis
fotogràfics que explica la gran dispersió i pèrdua d’aquests documents, i
que converteix aquest Arxiu en un element excepcional a preservar. Aquesta Pompeia fotogràfica ens permet apropar-nos a l’atmósfera d’aquest estudi fotogràfic.
|
Keywords:
|
Galeria
fotogràfica, retrats, estudi fotogràfic, arxiu, Daguerre
de Sants, Fotografia Daguerre, Martí Bonet
Berenguer.
|
|