Brief summary:
|
El projecte “Capsa de Sabates” va
generar una web de fotografia domèstica a la ciutat de Tarragona. Partia
d’entrevistes als ciutadans demanant que triessin i relatessin unes 10
fotografies domèstiques dels seus àlbums. Es cerca un mètode capaç de
preservar les memòries dels ciutadans, subjectives i fragmentàries, com a
patrimoni col·lectiu.
|
Content:
|
El projecte “Capsa de Sabates, Àlbum de
Fotografies Familiar de Tarragona” va presentar al 2011 una exposició i un
espai web dins de l’arxiu municipal . Es va
conformar un arxiu de fotografies domèstiques juntament amb els relats que
explicaven els ciutadans sobre aquestes imatges, a més d’un breu relat
biogràfic. Cada ciutadà triava ell mateix unes poques imatges en el decurs
d’una entrevista. La mostra de ciutadans era socialment diversa i
representativa.
El projecte
vol ser un proposta metodològica eficaç per crear arxius públics de
memòries dels ciutadans utilitzant la fotografia domèstica com instrument
per a tal fi. Vol ser, a més, un espai de reflexió sobre la presència de
les memòries (i no només de les dades històriques) en els arxius. Planteja,
també, la representació dels ciutadans de qualsevol condició (“els
sense nom” de W. Benjamin) en el patrimoni
col·lectiu. Tothom, independentment de la seva condició social, té una
col·lecció de fotografies domèstiques i és competent per expressar memòries
a partir d’elles. La fotografia domèstica es diferencia d’altres imatges
perquè, a banda de ser un document històric i tenir vàlua estètica, permet
evocar amb facilitat memòries de vida personals.
El projecte ha estat vinculat a
una investigació sobre arxius i col·leccions de fotografies domèstiques en
diversos països, especialment a Espanya. Hem analitzat també pràctiques
artístiques que recullen relats i memòries de ciutadans, fotografies i
altres objectes personals. Molts són dispositius d’arxiu que evoquen una
representació de la societat que relacionem amb el pensament de M. Foucault. Presenten cada individu com un element divers
i únic, que defuig de qualsevol narració global totalitzadora i
simplificadora.
|
Scientific contribution:
|
La investigació es centra en l’anàlisi
de les pràctiques culturals de l’arxiu sobre la fotografia domèstica i el
paper de la memòria dels ciutadans en les mateixes. A partir del camp
interdisciplinari propi fem una aportació a camps ja consolidats com els
estudis sobre l’arxiu, sobre la fotografia domèstica i sobre el concepte de
memòria enfront el d’història. L’estudi d’arxius de fotografia domèstica ja
existents ha permès constatar la rellevància en la societat contemporània
del nostre camp d’estudi. Recorrent a M. Foucault
(arxius que presenten un sistema múltiple d’individus distints no
susceptibles de cap síntesi) ens hem dotat d’una proposta interpretativa
del fenomen, lògicament, revisable. Un projecte
propi d’arxiu a Tarragona ha sumat informació i experiències pràctiques de
les quals derivar una metodologia per ser aplicada amb eficiència en nous
arxius en altres territoris.
|
Keywords:
|
fotografia
domèstica, memòria, arxiu, paradigma d'arxiu, vida privada, michael foucault, sociologia,
fotoelicitació
|