26/04/13

Anuari de la Música 2013: la música com a factor estratègic de ciutat

La música continua sent un valor en augment, i sobretot la música feta a casa nostra: l'èxit indiscutible del Festival Strenes és un dels últims exemples gironins que així ho posen de manifest. La gent vol escoltar música en català i sobretot vol veure els seus artistes en viu i en formats reduïts per tenir-hi un contacte més directe.

La societat està patint canvis considerables i això no és una excepció en el món de la cultura en general, i en el musical en particular, que ha passat de la crisi del format a la crisi del mateix producte: la gent vol propostes trencadores i innovadores, tant pel que fa a escoltar la música com l'experiència vital de gaudir-la en directe.

A Girona vàrem recollir aquest guant i hem treballat molt dur per reinventar-nos, per oferir productes nous per a un públic fins ara desconegut a la ciutat, més obert, menys encasellat en certes franges d'edat, amb projectes exclusius que els espectadors valoren i saben que no trobaran enlloc més. I és precisament en aquest fet, que s'ha demostrat reeixit, on rau també una aposta per fer de la música un factor estratègic de ciutat per sortir al més ràpid possible de la crisi.

Tots aquests nous esdeveniments neixen amb propòsit de referència, fent propostes ambicioses però també conscients de la realitat actual de la cultura al país i realista amb Girona, que ha demostrat ser una ciutat molt preparada per acollir esdeveniments culturals amb vocació nacional. En tenim exemples propers, com la realització del Festival Strenes o la celebració per primera vegada a la història fora de Barcelona de la XV edició dels Premis Enderrock. Tot això no fa més que reforçar l'objectiu que ens vàrem marcar, que no és altre que convertir Girona en la milla d'or cultural de Catalunya, amb una aposta decidida per un model cultural de la ciutat que relaciona música, patrimoni, gastronomia i turisme que, a la fi, acaba revertint en benefici de tota la ciutat i de la seva economia.

La música és, doncs, un món en plena reestructuració que ens serveix com a motor dinamitzador i cohesionador i, alhora, com a atractiu turístic i com a revulsiu econòmic. És per això que hem llançat la marca "Girona, ciutat de festivals", perquè volem esdevenir capital de la música catalana en el seu sentit més ampli: des d'oferir les estrenes de tot el panorama musical català fins a la música clàssica més rellevant a nivell internacional. Un ampli ventall de propostes adreçat a un espectador, a un ciutadà, divers i heterogeni amb l'objectiu últim de situar la nostra ciutat en el mapa nacional i internacional.

Carles Puigdemont i Casamajó
Alcalde de Girona