Ajuntament de Girona - web
Servei de Gestiˇ Documental, Arxius i Publicacions

Servei de Gestiˇ Documental, Arxius i Publicacions

NOTÍCIES

 

"Mallol, un cinema compromŔs amb el temps i la mort"

17/06/2013

LLUÍS VALENTÍ.
A Tomàs Mallol el recordarem per la col·lecció d'aparells de cinema que dóna lloc al Museu del Cinema de Girona, un museu únic al món per mostrar l'evolució de la imatge configurada per la llum, des de les primeres recreacions d'ombres fins la invenció del cinema, sense saltar-se cap graó transcendent. Però ell no va deixar mai de repetir que el que més l'havia complagut era la creació cinematogràfica, sempre en format de curtmetratge i de pas estret, cosa que va realitzar i amb una impecable factura professional que evidenciava en una acurada fotografia i un encertat tall en el muntatge. Les trenta pel·lícules de la seva filmografia són el desenvolupament d'un treball de síntesi fins a arribar a la seva darrera obra Homenatge (1975), on, en sis minuts, concentra el discurs de tota la seva vida i aconsegueix arrodonir-lo amb més profunditat que en la suma de la seva filmografia. El seu contingut és una reflexió metafísica sobre el temps, la vida i la mort. No va necessitar més de sis minuts.
La pel·lícula Homenatge està dedicada al seu pare, primer element del temps, que cada dia amb el carro anava de Torroella de Fluvià fins a Figueres i tornava. Els plans detall dels radis de les rodes del carro eren com uns rellotges que marquen indefectiblement el pas del temps, d'un temps especialment metafísic que ens porta cap a l'eternitat, el catacloc de les petjades del cavall tenia l'expressió de del tic tac del rellotge.
Un crític francès va veure la pel·lícula projectada amb un aparell de cinema i en va sortir entusiasmat, la va considerar una de les millors pel·lícules que mai havia vist. Un any després la va veure en vídeo i dubtava que sigui la mateixa pel·lícula. On està la diferència? em preguntava jo.
Llavors vaig recordar les paraules que Mallol només mirava les pel·lícules de curtmetratge en cinema i amb el projector dins la sala, així ell donava per fet que sentiríem el tracatreix del projector, que tenia el mateix ritme de les trepitjades del cavall, únic so de la pel·lícula, amb uns bells valors musicals, que innegablement són el discurs de l'obra.
Mallol pensava i reflexionava sovint sobre el temps i en mort.

Extret de: Mallol, un cinema compromès amb el temps i la mort. Diari de Girona. 17/06/2013

 TORNAR A DALT 

"Els fons audiovisuals i documents de RTVV es custodiaran a La Filmoteca i l'Arxiu Hist˛ric" [+]
09/04/2014
"El Museu del Cinema obtÚ el primer projector hist˛ric de Girona" [+]
08/04/2014
"El Museu del Cinema llueix la primera llanterna mÓgica gironina" [+]
08/04/2014
"El rŔgim, a Santa Cristina" [+]
02/04/2014
El CRDI participa en el I CongrÚs Internacional de Documentaciˇ FotogrÓfica [+]
01/04/2014
"Multitudinari adÚu a Modest Prats cantant a cor el 'Virolai'" [+]
01/04/2014
"CatalÓ, prevere, universitari, amic" [+]
01/04/2014
"Mor el fil˛leg i te˛leg Modest Prats" [+]
31/03/2014
"Mor als 77 anys el capellÓ i fil˛leg gironÝ Modest Prats" [+]
31/03/2014
"La radiografia de 38 anys del periodisme gironÝ" [+]
21/03/2014
"La Fundaciˇ Sharpe rep 22 caixes del llegat anglŔs" [+]
21/03/2014
"Aquells dies en quŔ Girona va ser notÝcia" [+]
21/03/2014
"Les 15.000 cartes de Radio Pirenaica donen veu als venšuts en la guerra" [+]
20/03/2014
"Els valors de Rahola sˇn els de l'Europa que volem" [+]
17/03/2014
"La Generalitat cedirÓ la casa Pastors abans de l'estiu" [+]
17/03/2014

 

PÓgina actualitzada el 20/04/14

Copyright © 2014  Ajuntament de Girona  |  Mapa del web  |  Contacte  |  AvÝs legal  |  sgdap@ajgirona.cat