Ajuntament de Girona - web
Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

NOTÍCIES

 

"Mallol, un cinema compromès amb el temps i la mort"

17/06/2013

LLUÍS VALENTÍ.
A Tomàs Mallol el recordarem per la col·lecció d'aparells de cinema que dóna lloc al Museu del Cinema de Girona, un museu únic al món per mostrar l'evolució de la imatge configurada per la llum, des de les primeres recreacions d'ombres fins la invenció del cinema, sense saltar-se cap graó transcendent. Però ell no va deixar mai de repetir que el que més l'havia complagut era la creació cinematogràfica, sempre en format de curtmetratge i de pas estret, cosa que va realitzar i amb una impecable factura professional que evidenciava en una acurada fotografia i un encertat tall en el muntatge. Les trenta pel·lícules de la seva filmografia són el desenvolupament d'un treball de síntesi fins a arribar a la seva darrera obra Homenatge (1975), on, en sis minuts, concentra el discurs de tota la seva vida i aconsegueix arrodonir-lo amb més profunditat que en la suma de la seva filmografia. El seu contingut és una reflexió metafísica sobre el temps, la vida i la mort. No va necessitar més de sis minuts.
La pel·lícula Homenatge està dedicada al seu pare, primer element del temps, que cada dia amb el carro anava de Torroella de Fluvià fins a Figueres i tornava. Els plans detall dels radis de les rodes del carro eren com uns rellotges que marquen indefectiblement el pas del temps, d'un temps especialment metafísic que ens porta cap a l'eternitat, el catacloc de les petjades del cavall tenia l'expressió de del tic tac del rellotge.
Un crític francès va veure la pel·lícula projectada amb un aparell de cinema i en va sortir entusiasmat, la va considerar una de les millors pel·lícules que mai havia vist. Un any després la va veure en vídeo i dubtava que sigui la mateixa pel·lícula. On està la diferència? em preguntava jo.
Llavors vaig recordar les paraules que Mallol només mirava les pel·lícules de curtmetratge en cinema i amb el projector dins la sala, així ell donava per fet que sentiríem el tracatreix del projector, que tenia el mateix ritme de les trepitjades del cavall, únic so de la pel·lícula, amb uns bells valors musicals, que innegablement són el discurs de l'obra.
Mallol pensava i reflexionava sovint sobre el temps i en mort.

Extret de: Mallol, un cinema compromès amb el temps i la mort. Diari de Girona. 17/06/2013

 TORNAR A DALT 

"Olot viu l'onzena Biennal de Fotografia" [+]
08/08/2014
"Recuperen en línia els ‘Quaderns de la Revista de Girona' exhaurits" [+]
06/08/2014
"Digitalitzen 41 dels 170 títols publicats de 'Quaderns de la Revista de Girona'" [+]
06/08/2014
"Els arxivers recelen de la futura llei de transparència" [+]
23/07/2014
"Deficiències al terra fan ajornar l'estrena de l'arxiu de la Selva fins a l'octubre" [+]
21/07/2014
"Ensenyament vol crear un arxiu històric dels centres educatius públics de Girona" [+]
08/07/2014
"Neix la 'Fonoteca de Cobla'" [+]
03/07/2014
"Mor el doctor Josep Cornellà" [+]
01/07/2014
"Una fundació gestionarà el fons fotogràfic de Vehí, el fuster de Dalí" [+]
25/06/2014
"L'editorial Penguin Random House dóna arxius documentals de Plaza & Janés i Grijalbo..." [+]
20/06/2014
"‘Girona medieval, la clau del regne' recull la història de la ciutat del s. IX al XV" [+]
19/06/2014
"El Govern impugnarà la decisió de no tornar tots els Papers de Salamanca" [+]
19/06/2014
"Tribut a Tomàs Mallol en el primer aniversari de la seva mort" [+]
13/06/2014
"L'abat de Montserrat rep el llibre dels pobles annexionats a Girona" [+]
12/06/2014
"L'arxiu secret dels Borja, dipositat a Catalunya" [+]
10/06/2014

 

Pàgina actualitzada el 23/08/14

Copyright © 2014  Ajuntament de Girona  |  Mapa del web  |  Contacte  |  Avís legal  |  sgdap@ajgirona.cat