Ajuntament de Girona - web
Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

NOTÍCIES

 

"La costa sense gent"

18/02/2013

NARCÍS-JORDI ARAGÓ.
La imatge que molts tenim de la Costa Brava és la d'un territori atapeït de gent: multituds a les platges i als carrers, empentes als locals públics, col·lapse de vehicles a les carreteres i als aparcaments. Jordi Puig, en canvi, en el llibre Els paisatges de la Costa Brava (Triangle Postals, Barcelona, 2012), ens presenta cent seixanta fotografies en les quals la gent, pràcticament, ha desaparegut. Els seus són paisatges purs, incontaminats, com sortits directament del quart dia del Gènesi o del primer minut del Big Bang. No hi ha edificacions ni infraestructures de cap mena; només la soledat augusta de la terra i el mar.

La pintura de paisatge, en la història de l'art, tarda molt a arribar. En el romànic no hi ha cap paisatge; en el gòtic, només se'n veuen en els fons remots dels retaules. El paisatge arriba, sobretot, amb el realisme del segle XIX, quan els pintors tracten de copiar-lo amb la màxima objectivitat. Però la seva època d'esplendor coincideix amb l'aparició de la fotografia; llavors el realisme pictòric cau en picat per deixar pas a l'impressionisme, el fauvisme, l'expressionisme, és a dir, a la lliure interpretació subjectiva de la realitat. El fotògraf, en canvi, no es pot escapar del realisme automàtic de la càmera, però sí que pot seleccionar la realitat, fragmentar-la i enquadrar-la fins a aconseguir que les imatges tinguin estil propi i esdevinguin autèntiques obres d'art.

Molts fotògrafs famosos han optat per retratar la costa més poblada, però Jordi Puig, carregat de paciència, ha escollit el camí contrari: copsar el moment màgic en què la gent encara no ha arribat o acaba de marxar. La pel·lícula L'hora final (1959), de Stanley Kramer, escenifica la fi del món a Austràlia amb la visió de les llargues avingudes de Melbourne sense ningú. Si aquelles imatges ens traslladen al futur, les de Jordi Puig ens retornen al passat: el d'una costa original i intocada. Però si aquesta costa ha pogut ser retratada sense sotmetre-la al Fotoshop, això vol dir que, malgrat totes les agressions, encara existeix. Potser el que ens passa és que no la sabem mirar.

Extret de: La costa sense gent. El Punt Avui. 18/02/2013

 TORNAR A DALT 

"El fons d'Esteva i Cruañas, a l'arxiu municipal guixolenc" [+]
01/09/2014
"La fotografia de Miquel Ruiz, a l'Off de Perpinyà" [+]
28/08/2014
"Olot viu l'onzena Biennal de Fotografia" [+]
08/08/2014
"Digitalitzen 41 dels 170 títols publicats de 'Quaderns de la Revista de Girona'" [+]
06/08/2014
"Recuperen en línia els ‘Quaderns de la Revista de Girona' exhaurits" [+]
06/08/2014
"Els arxivers recelen de la futura llei de transparència" [+]
23/07/2014
"Deficiències al terra fan ajornar l'estrena de l'arxiu de la Selva fins a l'octubre" [+]
21/07/2014
"Ensenyament vol crear un arxiu històric dels centres educatius públics de Girona" [+]
08/07/2014
"Neix la 'Fonoteca de Cobla'" [+]
03/07/2014
"Mor el doctor Josep Cornellà" [+]
01/07/2014
"Una fundació gestionarà el fons fotogràfic de Vehí, el fuster de Dalí" [+]
25/06/2014
"L'editorial Penguin Random House dóna arxius documentals de Plaza & Janés i Grijalbo..." [+]
20/06/2014
"‘Girona medieval, la clau del regne' recull la història de la ciutat del s. IX al XV" [+]
19/06/2014
"El Govern impugnarà la decisió de no tornar tots els Papers de Salamanca" [+]
19/06/2014
"Tribut a Tomàs Mallol en el primer aniversari de la seva mort" [+]
13/06/2014

 

Pàgina actualitzada el 03/09/14

Copyright © 2014  Ajuntament de Girona  |  Mapa del web  |  Contacte  |  Avís legal  |  sgdap@ajgirona.cat