| |
"Un documental reviu els bombardeigs que hi va haver a Girona"

04/02/2013
‘Amagats sota terra' es va projectar ahir al Teatre Municipal coincidint amb el 74è aniversari del bombardeig a la ciutat
JORDI CAMPS I LINNELL. El so de la por, és a dir, el de les sirenes que advertien els gironins que s'apropaven avions a la ciutat, va precedir l'estrena del documental Amagats sota terra, que va tenir lloc ahir al Teatre Municipal de Girona, coincidint amb el 74è aniversari de l'últim bombardeig a la ciutat. Dirigit conjuntament pel realitzador gironí Quim Paredes i l'historiador Jaume Prat, l'audiovisual recull el testimoni de 35 gironins que tenien entre 4 i 21 anys durant aquella època d'ambient bèl·lic. Amb aquestes entrevistes, els autors –que han comptat amb la col·laboració de Jordi Pericot– han contribuït a reconstruir una part de la memòria col·lectiva, amb l'objectiu d'allò més lloable que no es perdin aquests records i alhora es puguin difondre a les generacions futures.
A més de la trentena de testimonis, la pel·lícula, que dura 83 minuts, conté material d'arxiu que ajuda a il·lustrar la temàtica que descriuen els personatges. Destaquen sobretot fotografies de l'època, algunes imatges en moviment i, sobretot, les filmacions realitzades per l'aviació italiana quan feia els bombardeigs. També hi apareixen imatges dels refugis antiaeris.
La Guerra Civil Espanyola (1936-1939), cal recordar-ho, va esdevenir el primer conflicte armat en què l'aviació va tenir un paper decisiu, ja que els bombardeigs intensius van ser un exemple d'un nou model d'enfrontament bèl·lic en què la rereguarda es va convertir en front de guerra i la població civil, en blanc per a l'enemic.
En l'acte de presentació hi van assistir els autors del documental, el director del Museu d'Història de la Ciutat, Pere Freixas, i l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont.
Extret de: Un documental reviu els bombardeigs que hi va haver a Girona. El Punt Avui. 02/02/2013
|
|