| |
"Música Antiga de Girona recupera l'obra del mestre de capella Manuel Gònima"

21/12/2012
La formació presentarà aquest projecte en un concert gratuït que tindrà lloc el dissabte 29 de desembre a la catedral de Girona, i en vol gravar un CD
XAVIER CASTILLÓN. Música Antiga de Girona dedica el seu tercer projecte d'investigació i difusió de l'obra dels mestres de capella gironins del segle XVIII a Manuel Gònima, nascut a Lleida el 1710 i mort el 1792 a Girona, on va ser mestre de capella de la catedral entre el 1735 i el 1774. “Amb Gònima es consolida a Girona el pas musical del barroc final a l'estil galant”, explica Jaume Pinyol, investigador de Música Antiga de Girona, en el díptic de presentació del concert gratuït que la formació oferirà el dissabte 29 de desembre a la catedral de Girona (19 h), dedicat a la música de Gònima, perquè deixi de ser “un desconegut per als gironins” i pugui “començar a trobar el lloc que es mereix dins la història de la música catalana”. De Gònima, se'n conserven 70 obres a la catedral de Girona i, en total, n'hi ha un centenar de localitzades.
Fill d'un sergent de les tropes borbòniques que van conquerir Girona, Gònima possiblement va quedar orfe, la qual cosa va marcar una vida força complicada, segons Pinyol. Educat musicalment a Barcelona, als 25 anys va guanyar la plaça de mestre de capella de Girona sense haver de fer, pel seu prestigi, els exercicis d'oposició habituals. A Girona, hi va introduir l'estil galant i els oratoris –en va compondre nou–, indicis de la presència d'una cultura burgesa europea ja consolidada a la ciutat. Música Antiga de Girona, dirigida per Albert Bosch, gravarà un CD amb la música de Gònima.
Extret de: Música Antiga de Girona recupera l'obra del mestre de capella Manuel Gònima. El Punt Avui. 21/12/2012
|
|