Ajuntament de Girona - web
Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

JORNADES IMATGE I RECERCA : BIOGRAFIES


 

Biografies dels ponents

A - B - C - D - E - F - H - I - J - K - L- M- N - O - P - R - S - V - W

Alberich Alberich i Pascual, Jordi

És Doctor en Disseny i Imatge per la Universitat de Barcelona, així com Llicenciat en Filosofia i Ciències de l'Educació, i en Belles Arts, per la pròpia UB. Ha estat professor (2002-2005) dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), així com del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Actualment és professor de la Facultat de Ciències de la Comunicació del Centro Andaluz de Estudios Empresariales (CEADE) de Sevilla, així com investigador associat de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3). És autor de nombroses publicacions i monografies, així com membre del Consell Editorial de l'e-Journal ArtNodes, dedicat a l'estudi de les interrelacions entre art, ciència i tecnologia.

Arcas Arcas, José Luis

Tècnic Superior de l’Archivo General de la Administración, del Ministerio de Cultura, a Alcalá de Henares. Especialista en imatge fotogràfica, realitza tasques de gestió d’imatges digitals i té responsabilitats sobre projectes de difusió i adaptació de nous processos de manipulació de col·leccions.

Balsells Balsells, David

David Balsells, Lleida, 1947. Membre fundador de la Galeria Forvm a Tarragona, especialitzada en fotografia contemporània internacional. Ha estat conservador del Departament de Fotografia de la Fundació Joan Miró de Barcelona i director de la Primavera Fotogràfica entre el 1988 i el 2002. Des de 1996, és conservador en cap del Departament de fotografia del Museu Nacional d'Art de Catalunya. (2000), etc.
 

Besser Besser, Howard

És director fundador del programa de Màster Moving Image Archiving & Preservation de la Universitat de Nova York. Anteriorment, va ser professor a UCLA (University of California, Los Angeles) dels estudis de Biblioteconomia i Documentació, on va ensenyar i va realitzar investigacions sobre multimèdia, bases de dades d'imatges, biblioteques digitals, estàndards de metadades, longevitat digital, disseny web, alfabetització digital, ensenyament a distància, propietat intel·lectual i impacte social i cultural de les noves tecnologies de la informació. També ha estat responsable de l’àrea de tecnologia de la informació en dos museus d'art. Ha publicat més de 40 articles sobre diversos aspectes dels estudis de la informació, la majoria d'ells centrats en aspectes de la imatge fixa o en moviment. El 2009 va ser inclòs en la llista de seleccionats "Pioners de la preservació digital" de la Biblioteca del Congrés.

Boadas Boadas Raset, Joan

Arxiver Municipal de Girona des de 1990. Des de l’any 1997 es gerent del Museu del Cinema i director del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI). Des de 2003 és cap del Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions de l’Ajuntament de Girona. És director de les col·leccions editorials Biblioteca de la Imagen y Archivos, Siglo XXI. Ha estat president de l’Associació d’Arxivers de Catalunya (AAC). És membre dels comitès executius de SPA (Secció d’Associacions Professionals del Consell Internacional d’Arxius) i d’EURBICA (rama europea del ICA). El maig de 2009 va ser nomenat comissionat del Consell Internacional d’Arxius per a arxius fotogràfics i audiovisuals.

Bonhomme Bonhomme, Pierre

Conegut amb el pseudònim de Pierre Borhan, el 1989 es converteix en director de la Mission du Patrimoine Photographique, càrrec que ocupà durant 15 anys i des del qual va impulsar exposicions per tot el món. Autor d'una vintena d'obres sobre fotografia, entre les quals destaquem André Kertész, la biographie d'une oeuvre (1994), Joel-Peter Witkin, disciple et maître (2000), etc.

Corcy Corcy, Marie-Sophie

Enginyera de recerca. Responsable de les col·leccions de l'àmbit de la Comunicació al Musée des arts et métiers. Membre del comitè científic del Musée français de la Photographie (Bièvres). Membre del comitè científic de l'Istituto Superiore per la Storia della Fotografia. Membre fundadora de la Société d'études sur Marey et l'image animée (SEMIA).

Cruanyes Cruanyes, Josep

Advocat expert en propietat intel·lectual. Ha publicat diversos textos sobre el tema, ha realitzat nombroses conferències i ha participat en activitats de formació.

Degeller Degeller, Kurt

És el director de Memoriav, l'associació per a la preservació de l'herència audiovisual de Suïssa. Aquesta organització és coordinadora de projectes per a la millora de la preservació i accessibilitat de fotografies, so i dels enregistraments de vídeo i de pel·lícules. Entre els membres fundadors hi ha la Biblioteca Nacional i els Arxius Nacionals, el Públic Nacional TV i les Estacions de Ràdio, i l'Arxiu Nacional dels Sons i l'Arxiu de la Pel·lícula. Les activitats de Kurt Deggeller en el camp d'arxiver audiovisual van començar el 1984 amb l'acumulació de l'Arxiu Nacional dels Sons de Suïssa a Lugano. En el mateix any va organitzar l'Associació Internacional d'Arxius Sonors i AudioVisuals (IASA). Actiu en diferents comitès, des de 1997 representa l'IASA a la UNESCO.

Del Amo Garcia, Alfonso

Nascut el 1946. Treballa a la Filmoteca Espanyola des de 1978. Ha publicat uns quants treballs sobre conservació i classificació de materials de pel·lícula. És actualment el Cap de Recerca de la Secció a la Filmoteca Espanyola. Es membre de la Comissió Tècnica de FIAF de Conservació des de 1999. Va ser designat cap d'aquesta comissió en el Congrés d'Estocolm i de Hèlsinki (juny de 2003).

Domènech Domènech Fernández, Sílvia

Llicenciada en Geografia i Història per la Universitat Central de Barcelona el 1987. Postgrau en Gestió de Serveis d'Informació a l'Empresa al Consorci d'Informació i Documentació de Catalunya els anys 1988-1989 i Mestratge en Arxivística de la Universitat Autònoma de Barcelona (1990-92) amb la qualificació de cum laude. Treballa en la gestió d'arxius d'imatge des de 1989, essent, des de 1997, Cap de l'Arxiu Fotogràfic de l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona. És autora del Tesaure BIMA i professora del Graduat Superior d'Arxivística i Gestió de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona impartint l'assignatura Gestió de documents audiovisuals i gràfics. Des de 1991 participa habitualment en nombroses activitats de difusió i docència relacionades amb el patrimoni fotogràfic.

Doury Doury, Nathalie

Gerent de Parisienne de Photographie, empresa encarregada de la digitalització i la gestió dels drets de reproducció de les col·leccions fotogràfiques i iconogràfiques de París. És llicenciada en Administració d'Empreses per l'escola d’empreses ESSEC i es va especialitzar en gestió d'organitzacions culturals a la Universitat Paris-Dauphine. Després d'una experiència de deu anys en mostres de cinema i en el negoci de distribució, es va unir a Parisienne de Photographie a partir de la seva creació el 2005 per establir l'estructura, negociar la relació contractual amb la ciutat i configurar els processos operatius.

Edmondson Edmonson, Ray

És director de la consultoria Archive Associates, afiliat a la FIAF i a la SEAPAVAA. Durant els seus 33 anys de carrera en arxius audiovisuals va ser director de l'Australia's National Film and Sound Archive (ScreenSound) del 1984 al 2001, any en que va obtenir el seu primer reconeixement com a conservador emèrit. Escriu, ensenya, assessora i fa conferències. La seva darrera monografia és Audiovisual Archiving: Philosophy and Principles i va ser recentment publicada per la UNESCO, on també col·labora en el programa Memory of the World. Al 2003 va rebre el Silver Light Award per a la seva carrera de la AMIA (Association of Moving Image Archivists). Participa en múltiples comitès i a taules de treball i és estudiant de doctorat a la Charles Stuart University, d'Australia.

Egerter Egerter Van Kuyk, Robert

Ha treballat pel Servei d'Informació del Govern com a cap de l'Arxiu Audiovisual del Govern dels Països Baixos i cap de la Informació Pública. El 2001 treballà com a assistent polític del director general de l'Arxiu Audiovisual Nacional. Ha estat membre de la Comissió d'Investigacions Històriques dels Mitjans de Comunicació i de la Reial Acadèmica de Ciències dels Països Baixos. En qualitat d'expert en patrimoni audiovisual ha fet consultories i assistències tècniques per a diferents organismes internacionals al Brasil, a Sri Lanka, a Omán, a Portugal, a Turquia, a Albània, als països bàltics, etc. Ha estat President de la Comissió d'Arxius Audiovisuals del CIA/ICA i membre de les federacions internacionals d'arxius de TV, de ràdio i de films: FIAT, IASA i FIAF. Actualment, és el Secretari de la Secció d'Arxivística Audiovisual de l'Associació Nacional Patrimonial per a la Gestió dels Documents i els Arxius a Amsterdam. És autor d'articles d'arxivística audiovisual en diferents publicacions periòdiques i mensuals.

Erlandsen, RogeR

Historiador. Ha estat treballant professionalment en la història de la fotografia des de 1977. Del 1983-86 fou director de l'Institut Nacional de Fotografia Històrica (National Institute for historical Photography). El 1997-98 fou director del Departament de Documentació de la Direcció de Patrimoni Cultural (Directorate for Cultural Heritage). Actualment està al càrrec de diversos projectes nacionals sobre documentació. És autor de la Història de la Fotografia a Noruega 1840-1940 i ha escrit nombrosos articles, ha editat diversos llibres i ha realitzat diverses exposicions sobre diferents aspectes de la història de la fotografia i sobre documentació.

Falces Falces, Manuel

Fotògraf i llicenciat en dret. És director del Centro Andaluz de la Fotografía. Des de 1970 investiga sobre la teoria, la pràctica i la història de la fotografia. Crític de fotografia de la secció de cultura de El País. Professor de Tècnica i Estètica de la Fotografia a la Facultat de Ciències de la Informació a la Universitat Complutense de Madrid. Autor de diverses publicacions, entre elles: El Tránsito (1970-1990), Contrapunto Mediterráneo (1990), Las Insulas Extrañas , La Memoria y la Luz , etc. Va participar en la Exposición Mundial de Fotografía de Colonia del 76 com a representant de la revista Nueva Lente. Exposa en el Museo Internacional de la Fotografía de Rochester, el Museo Español de Arte Contemporáneo i el Museo Nacional del Centro de Arte Reina Sofía. El seu interès es centra en la fotografía d'arquitectura, la digitalització d'imatges i el fotomuntatge. És director del projecte Imagina.

Frey Frey, Franziska

És professora a School of Print Media at Rochester Institute of Technology. Està involucrada en projectes de recerca al Sloan Printing Industry Center at RIT and the Munsell Color Science Laboratory. Està al "Mellon Advanced Residency Program in Photograph Conservation" a la George Eastman House, International Museum of Photography. Va rebre el seu doctorat en Concentration: Imaging Science del Swiss Federal Institute of Technology de Zurich, el 1994. Abans va ser investigadora científica al Image Permanence Institute at RIT. El seu treball s'ha centrat en establir les línies d'actuació per visualitzar, escannejar, controlar la qualitat i arxivar les imatges digitals. Escriu, assessora i ensenya als EUA i arreu del món en diferents esdeveniments relacionats en la creació de bases de dades d'imatges i biblioteques digitals, a més d'estar involucrada en grups de treball internacionals.

Fontcuberta Fontcuberta, Joan

S'ha centrat en explorar la naturalesa documental i narrativa de la imatge fotogràfica analitzant qüestions de representació, coneixement, memòria, verosimilitut, ambigüitat i trompe-l'œil. Fontcuberta ha realitzat, entre d'altres, exposicions individuals al MoMa (Nueva York, 1988), Art Institute (Chicago, 1990), IVAM (Valencia, 1992) i Artium (Vitoria, 2003), i en museus com ara el Metropolitan Museum of Art (Nueva York), San Francisco MoMA, LACMA (Los Angeles), National Gallery of Art (Ottawa), MACBA (Barcelona), MNCARS (Madrid) o Musée National d'Art Moderne - Centre Georges Pompidou (Paris) han adquirit obre seves per a les seves col·leccions permanents. Joan Fontcuberta és professor associat en els Estudis de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, i professor visitant en el Department of Visual & Environmental Studies de la Harvard University de Cambridge, Massachusetts.

Fuentes Fuentes de Cía, Angel Mª

Conservador i restaurador del Patrimoni i especialista en processos fotogràfics del segle XIX. Ha estat director del seminari internacional La Preservación de las colecciones fotográficas i del projecte CENIF de la fundació Madrid Nuevo Siglo. Ha realitzat més de 200 cursos i seminaris en diferents entitats i universitats nacionals i internacionals.

Harvey, Michael

És conservador de cinema del National Museum of Photography, Film and Television (Bradford), i membre del Yorkshire Film Archive, un de vuit arxius fílmics regionals a d'Anglaterra. Ha comissariat nombroses exposicions, incloent-hi Màgia Darrere la Pantalla: 100 Anys de Cinema britànic (1996) i Bond, James Bond (2002), que actualment exposa en llocs essencials als USA i Canadà, així com en galeries permanents sobre animació i altres temàtiques relacionades amb pel·lícules.

Herrera Herrera, Rosina

Formada en preservació de fons fotogràfics a l’Advanced Residency Program in Photograph Conservation del George Eastman House, a Rochester. En aquest moment, gaudeix d’una beca d’investigació al Museum of Modern Art (MoMA), a Nova York. Participa en tasques de diagnòstic, restauració i preservació de les obres fotogràfiques. Imparteix cursos sobre Història de la fotografia i el seu projecte d’investigació actual se centra en l’estudi del material inèdit utilitzat per Eadweard Muybridge.
 

Iglésias Iglésias, David

Tècnic superior del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l'Ajuntament de Girona. És llicenciat en Història per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). És autor i col·laborador de publicacions i comissari d'exposicions sobre fotografia històrica de la ciutat de Girona i ha realitzat accions formatives i de divulgació sobre el tractament arxivístic de la fotografia i altres àmbits relacionats.

Jensen Jensen, Bente

Bente Jensen. Arxivera municipal d’Aalborg. L’arxiu compte amb una col·lecció considerable de fotos històriques i pel·lícules. A nivell nacional és la presidenta de la LFF: organització nacional per a la preservació de fotografies i pel·lícules. Els membres d’aquesta organització són arxius, museus i biblioteques de Dinamarca que custodien fotografies històriques i pel·lícules.

Jürgens Jürgens, Martin

Conservador de fotografia. Autor d’articles i professor sobre conservació de fotografia històrica i contemporània. En els darrers anys, la seva recerca s’ha orientat en les còpies digitals impreses. Reconegut com un dels més destacats especialistes sobre el tema.

Klijn Klijn, Edwin

És director de projecte del grup de treball de SEPIA sobre "models descriptius per a materials fotogràfics". Té un MA en Història Moderna i un títol de posgrau en Ciències d'Informació Històriques. Des de 1999 ha estat treballant d'Oficial de Digitalització a la Comissió Europea sobre Conservació i Accés (ECPA) a Amsterdam. Ha estat implicat com a programador superior en uns quants projectes de digitalització, especialitzant-se en l'edició de bases de dades a Internet. És coautor de In the Picture. Digitisation and Preservation of European Photographic Collections (Amsterdam, 2000), i SEPIADES. Cataloguing photographic collections (Amsterdam 2004).

Leitch Leitch, David

Llicenciat en història i filosofia per la Universitat de Glasgow, doctor per la Universitat de Cambridge i llicenciat en arxivística per la Universitat de Londres. Començà la seva carrera com a arxiver a l’Arxiu Municipal de Glasgow i a l’Arxiu Nacional de Londres. President de UK Blue Shield National Committee des de 2005, el 2005-2006 exercí com a secretari de l’equip internacional per dur a terme l’avaluació del National Archive Service of Finland. Fou adscrit a l’ICA Secretariat a Paris com a Senior Programme Manager in 2006 i després com a sotsdirector general. És secretari general de l’ICA des de 2008.

Malden Malden, Sue

Consultora d’arxius de mitjans de comunicació i presidenta de la Federation of Commercial Audio Visual Archives (FOCAL International) organització líder en el negoci d'arxius audiovisuals i també treballa per a la FIAT / IFTA com a directora de continguts de la conferència. És també secretària del Projecte d'Història BECTU i membre del Grup d'Història de la Royal Television Society. Anteriorment havia estat cap dels arxius de la BBC i actualment treballa com a consultora independent d'arxius dels mitjans de comunicació. Té una àmplia experiència en el treball d'arxiu: gestió de la informació, adquisició, preservació tècnica, polítiques de selecció i procediments. A part, és experta en programes de recerca en els departaments d’Actualitat i Producció de Documentals de la BBC.

Maynés Maynés, Pau

Conservador de béns culturals especialitzat en conservació i restauració de fotografies i imatges impreses. Nascut a Barcelona, estudià fotografia a l'Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC, Barcelona, 1986), i Història de l'Art a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB, Bellaterra, 1994). El 1995 es traslladà a París on continuà els estudis amb un Diploma de Museologia a l'Escola del Louvre (1996), i un Diploma de Restaurador del Patrimoni, especialitzat en fotografies (Institut Nacional del Patrimoni, 1996-2000). Ha fet estades de recerca al Metropolitan Museum of Art i a la George Eastman House. Des de 2002 compagina la pràctica professional en l'àmbit privat a Barcelona (COREBARNA, SL) amb l'ensenyament en centres especialitzats, la recerca històrica i la publicació d'articles de divulgació en fotografia i en conservació de béns culturals.

Mestre Mestre i Vergés, Jordi

Va estudiar ciències químiques al mateix temps que treballava com a laboratorista de fotografia. El 1978 comença a treballar a la premsa, primer a El Periódico i després a l'Avui com a responsable de fotografia. Des de 1991 es dedica principalment a la conservació i a l'ensenyament de cursos i treballs per a arxius fotogràfics públics i privats. Ha publicat Identificació i conservació de Fotografies. Ed. Trea (2003).

Millán Millán, josé antonio

Lingüista i editor. Des de 1992 treballa com a free-lance en el camp de les tecnologies aplicades a la comunicació. Treballa com a consultor i dirigeix projectes en els camps d’Internet i de l’edició electrònica, essent una de les persones més influents del sector.

Mitjà Mitjà, Carles

Exercí durant un període de més de quinze anys com a fotògraf professional. El seu treball es dedicà principalment a la il·lustració editorial, la fotografia industrial, la reproducció d’obra d’art i la publicitat. A títol personal ha estat sempre interessat en el paisatge tant el natural com l’urbà. Graduat en Fotografia per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), des de 1996 es dedica exclusivament a la docència com a professor de Tecnologia i Qualitat de la Imatge al Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) al Campus de Terrassa de la UPC. Des de l'any 2003, és coordinador del Image Quality Laboratory (IQL) al mateix CITM. L'IQL és un laboratori experimental i de recerca on es treballa en les mesures de la qualitat i el processament de les imatges. Des de 2010, és membre de SPIE.

Moor Moor, Angela Harriet

Es va formar en preservació i conservació a la Universitat d'Arts i Oficis de Camberwel a principis dels anys 70. Començà la seva carrera a l'Arxiu del Petroli Britànic. L'any 1976 va establir un estudi privat de conservació del paper i la fotografia. Actualment és codirectora del Centre per a la Conservació Fotogràfica. Des del 1972 ha investigat amb Ian L. Moor, tots els aspectes corresponents a la història, química i processos fotogràfics. Angela és membre fundadora del Grup de Conservació de Materials Fotogràfics actualment anomenat Grup de l'Institut per a la Conservació de Materials Fotogràfics.

Moor Moor, Ian l.

És va formar en conservació a la Universitat d'Arts i Oficis de Camberwel a principis dels anys 70. Començà la seva carrera a la Biblioteca Britànica, al Departament de Conservació de Manuscrits Orientals. Durant aquest període, manté un programa de recerca històrica i de desenvolupament sobre conservació fotogràfica. El 1981, impulsa el Centre per a la Conservació Fotogràfica. És membre fundador del Grup de Conservació de Materials Fotogràfics, actualment Grup de l'Institut per a la Conservació de Materials Fotogràfics. Fou director del Consell Nacional per a la Conservació i Restauració.

Moreiro Moreiro González, Carlos J.

Doctor en dret intrnacional, exerceix com a catedràtic de dret internacional públic i catedràtic Jean Monnet “ad personam” de dret de la Unió Europea de la Universidad Carlos III. Ha participat com a membre i assessor en nombrosos organismes nacionals i internacionals i en projectes educatius i d’investigació. És autor de diversos llibres i de més de seixanta articles publicats en revistes científiques de dret internacional i europeu en castellà, alemany, anglès, francès, portuguès i búlgar.
 

Nadeau Nadeau, Luis

Conservador de fotografia. Porta investigant en aquest camp des de principis dels anys 1970. Ha treballat com a consultor de fotografia amb els museus, arxius, col·leccions i fotògrafs més prestigiosos d'Europa i Nordamèrica. Les seves publicacions són obres de referència per a professionals i universitats d'arreu del món. De les seves obres destaquen History and practice of Carbon processes (1982), History and practice of platinum printing (1984), History and practice of oil and bromoil printing (1985), Modern Carbon printing (1986), Gum dichromate and other direct carbon processes (1987), Encyclopedia of printing, photographic and photomechanical processes (1989).

Navarro Navarro, Imma

L'any 1993 va ingressar al cos d'arxivers de la Generalitat de Catalunya i des d'aquell moment treballa a l'Arxiu Nacional de Catalunya, on s'ha encarregat, com a responsable de l'Àrea d'Imatges, Gràfics i Audiovisuals, de la recerca i recuperació de fons de documentació no textual, especialment fotogràfics que, pertanyen al patrimoni fotogràfic català i es trobin en perill de conservació. Actualment i entre altres projectes, treballa en l'elaboració del mòdul informàtic que ha de gestionar la documentació no textual de l'ANC en els seus diferents suports i les seves tipologies, aplicació que permetrà la cerca i consulta virtual de la mateixa.

Oliveras Oliveras, Josep Maria

Fotògraf. Membre de l'equip fundador del diari El Punt, del qual va ser redactor gràfic. Fundador del Taller Fotogràfic DESALT. Ha treballat a Mèxic en la realització de materials audiovisuals en el marc del "Programa Nacional de Alfabetización" i a Paris pel grup editorial CASTERMAN. Compte amb una important obra de creació i ha realitzat treballs com a comissari d’exposicions i com a editor de llibres de fotografia.

Oomen Oomen, Johan

Cap del R&D Department of the Netherlands Institute for Sound and Vision i candidat a doctor per la VU University Amsterdam. Per al R&D treballa principalment en projectes d’investigació finançats amb fons externs. Els seus projectes d’investigació se centren en proporcionar accés al patrimoni digital mitjançant xarxes. També és llicenciat i màster en ciències de la informació. És membre del grup d’experts Webstroom i secretari general de la xarxa internacional DIVERSA.

Pérez Pérez, Alicia

Cap de Secció de Sistemes Informàtics de l’Archivo General de la Administración (AGA), del Ministerio de Cultura, a Alcalá de Henares. Llicenciada en Informàtica per la Universidad Politécnica de Madrid. Responsable del funcionament dels Sistemes d’Informació i Gestió de l’Arxiu, a més de col·laborar en diferents projectes de desenvolupament de Software per a la difusió de fons.

Pieroni Pieroni, Augusto

Professor d'Història i Crítica de Fotografia a la Universitat de Tuscia (Viterbo) i anteriorment a la Universitat La Sapienza de Roma. També és professor d'Arts Visuals i d’estructuració del portfolio a l’Scuola Romana di Fotografia i Officine Fotografiche de Roma. És autor de: Arts fotogràfiques del segle XX (2008), "Fotografia" a Enciclopèdia Italiana Treccani del Segle XXI (2007); Llegint fotografia - observació i anàlisi d'imatges fotogràfiques (2a edició ampliada, 2006); Fotografia <Art <Pensament (2002); Fototensioni - Art i estètica en investigacions fotogràfiques en la fi del mil·lenni (1999). Crític d'art i conservador, va contribuir a: Aperture (Nova York), HotShoe (Londres), Eyemazing (Amsterdam), Muse (Milà), Around Photography (Bolonya), FotoCult (Roma).

Ranft Ranft, Richard

És el cap de serveis tècnics en l'Arxiu Sonor de la British Library, on ha treballat durant 22 anys. És un zoologista que va accedir a la Universitat de Londres, per la seva experiència en l'Arxiu Britànic on va desenvolupat unes tècniques per a capturar i per a analitzar sons biològics, i de l'ús del bioacústics en la taxonomia animal, així com produir CD's dels sons de la naturalesa. Secretari del Consell Internacional de Bioacoustics, redactor del diari de Bioacoustics, i membre del comitè tècnic de la societat de l' àudio de l'enginyeria sobre sistemes d'àudio de l'enregistrament i del magatzematge.

Ransanz Ransanz, Fernando

Tècnic de la Secció de Reproducció de Documents de l’Archivo General de la Administración, del Ministerio de Cultura, a Alcalá de Henares. Llicenciat en Filosofia per la Universidad Complutense de Madrid. Realitza tasques de desenvolupament de software i tractament de bases de dades per al a gestió documental.

Reilly Reilly, James

És el fundador i el director de l’Image Permanence Institute del Rochester Institute of Technology, organisme líder en recerca sobre preservacio des de 1985. Va ser codirector de l’Advanced Residency Program in Photograph Conservation. Ha fet importants contribucions a la preservació d’Imatges, gestió d’arxius audiovisuals, monitorització i control ambiental i a la pràctica sostenible en matèria de preservació. És molt conegut per la seva recerca sobre deteriorament de còpies fotogràfiques del segle XIX. D’altra banda, és autor de nombroses publicacions.
 

Riego Riego Amézaga, Bernardo

Doctor en Història Contemporània per la Universitat de Cantabria, on va crear l'Aula de Fotografia i de la Imatge. Professor de Noves Tecnologies aplicades a les Ciències Socials en la Universitat de Cantabria i posteriorment d'Estructura Audiovisual en la Universitat d'Extremadura. Ha col·laborat des dels orígens de les Jornades amb diverses ponències sobre història i metodologia d'anàlisi de les imatges fotogràfiques. Autor de diversos llibres entre els quals destaquen : "La introducción de la Fotografía en España. Un reto científico y cultural"; "La construcción social de la realidad, a través de la fotografía y el grabado en la España del siglo XIX"; "Impresiones: la cultura fotográfica en la España del siglo XIX". L'any 2001 fou comissari de l'exposició "Memorias de la Mirada, las imágenes como fenómeno cultural en la España Contemporánea", un intent d'integració de diverses pràctiques culturals amb les imatges des del segle XVIII fins els començaments del cinematògraf a Espanya.

Romaguera i Ramió, Joaquim

És enginyer industrial. Ha col·laborat en premsa i revistes especialitzades sobre cinema i és autor, entre altres, del Diccionari del Cinema a Catalunya (2004), dels llibres La Història i el Cinema (1983, 2ª ed.), El cinema en l'escola (1986 i 1989; en català i en castellà), Textos i Manifests del Cinema (1998, 3ª ed.) o Cinema: curs bàsic (1996 i 1997; en català i en castellà) -tots ells en col·laboració-; El llenguatge cinematogràfic (1999, 2ª ed.), Quan el cinema començà a parlar en català (1927-1934) (1992), Diccionari filmográfico universal I: Directors d'Espanya, Portugal i Llatinoamèrica (1994), Un mecenatge cinematogràfic. Vida i obra de Delmiro de Caralt (1987) o Tísner l'escenògraf. Teatre, cinema, televisió, publicitat (1995), a més de diversos catàlegs sobre la cinematografia catalana i editor de les revistes Cinematògraf. Annals de la FCCC (4 vols.), Cinematògraf. Jornades sobre Recerques Cinematogràfiques de la SCC/IEC (3 vols.) i Cinematógrafo. Actes dels congressos de l'AEHC (3 vols.). És cofundador de diversos cineclubs i entitats culturals o d'investigació.

Romer Romer, Grant B.

Director i fundador de l’Advanced Residency Program in Photograph Conservation, a la George Eastman House de Nova York. És conegut a nivell mundial com a autor i conferenciant sobre diversos temes vinculats a la història i la conservació de la fotografia.

Rosenthaler Rosenthaler, Lukas

Doctor en física, ha treballat des de 1987 en el camp de l’adquisició, tractament i anàlisi d’imatges. Va formar el Scientific Photography Lab a la Universitat de Basilea el 1990. El 2001, aquest laboratori va passar de dependre del Departament de Qímica a la Facultat d’Arts i Humanitats amb el nom de “Image and Media Lab” (IML). El 2007, va fer la seva tesi sobre el tema de preservació a llarg termini de dades digitals. La seva recerca analitza tots els aspectes de la conservació a llarg termini de dades de gestió digitals, especialment de fotografia digital.
 

Ruiz Ruiz, Pablo

És expert en conservació de fotografia. Té el seu estudi especialitzat en restauració a Màlaga. Es va diplomar a la Universitat de Saragossa i va completar la seva formació als Estats Units i al Regne Unit. El seu major interès és la tecnologia fotogràfica, des dels primers daguerreotips, fins a l'actual imatge digital. Treballa desenvolupant les noves tecnologies i l'aplicació científica dels mètodes de restauració per a la salvaguarda del patrimoni fotogràfic.

Siza Vicira Salgado Fonseca, Maria Teresa de Melo

Llicenciada en Filosofia, (Porto, 1970); Professora d'ensenyament secundari de Filosofia, Comunicació Social i Fotografia de 1970 a 1997. Professora del curs superior de Fotografia da Árvore, Cooperativa de Ensino Superior Artistico, de 1984 a 1989. Comissària de les exposicions Encontros de Fotografia de Coimbra de 1991 a 1996. Directora del Centre Portuguès de Fotografia (Ministeri de Cultura des de juny de 1997). Fotògrafa i autora de diversos textos sobre fotografia.

Soleimán Soleimán, Angélica

És llicenciada en Publicitat i Relacions Públiques per la Universidad Complutense de Madrid, DEA per la Universitat de Barcelona. El 2004 va rebre una beca de la Fundació La Caixa i de l’International Council for Canadian Studies per a cursar el Master of Arts in Photographic Preservation and Collections Management, impartit per la Ryerson University i la George Eastman House (Toronto, Canada – Rochester, NY, USA). Com a part del programa va fer una estada en el Museo di Fotografia Contemporanea a Milà, Itàlia i una altra a la National Gallery of Art of Washington DC, USA. Actualment realitza la seva tesi doctoral a la Universitat de Navarra sobre gestió de col·leccions fotogràfiques en museus d’art i treballa com a assessora de col·leccions en matèria de preservació i digitalització.

Van Horik Van Horik, René

Va rebre el seu títol de M.A sobre Història a la Universitat de Nijmegen. Treballa com a investigador i líder del projecte a l'Institut dels Països Baixos per als Serveis d'Informació Científics (NIWI-KNAW). El NIWI-KNAW és un institut de la Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences. Està implicat en uns quants projectes en els quals aplica les IT a les Humanitats. A més a més està treballant en la seva tesi sobre la longevitat de les imatges digitals a la Delft University de Tecnologia.

Vega, Jesusa

Doctora en Història de l'Art per la Universitat Complutense de Madrid, actualment és professora titular d'art modern i contemporani a la Universitat Autònoma de Madrid, on imparteix l'assignatura obligatòria d'Història de la Fotografia. Des de l'inici de la seva activitat investigadora s'ha dedicat a l'estudi de l'estampació en els documents i obres d'art, com a resultat d'una tècnica en evolució. Fruit d'aquestes investigacions ha publicat, referides a la història de l'estampació espanyola i estrangera, a l'obra de Francisco de Goya, i al trànsit de l'estampació en la fotografia a partir del segle XIX.

Viñas Torner, VicentE

Catedràtic de conservació de llibres i documents i consultor de la Unesco pel desenvolupament de programes de conservació i restauració. Fou cap del Servicio de Libros y Documentos de la Dirección General de Bellas Artes del Ministeri de Cultura fins que es va jubilar l'any 2001. Precisament aquell any va rebre el Premio Nacional de Restauración per la seva trajectòria professional.

Vives Vives Piqué, Mª Rosa

Llicenciada en Història de l'Art i en Belles Arts. És catedràtica de Pintura, Perfil Gravat i Estampació a la Universitat de Barcelona. És la investigadora principal del grup I+D (Mcyt i Feder) Materials industrials actuals, no tòxics i reciclables en la realització i presentació de l'obra gràfica. Sobre Història i Teoria de l' Art, especialment del Gravat, ha publicat, entre altres textos: Fortuny gravador. Estudi crític i catàleg raonat. Reus/Lleida: Associació d'Estudis Reusencs/ Pagues Ed., 1991; Del cobre al papel. La imagen multiplicada. Barcelona: Icària, 1994; Rosa Vives y Marisa Cuenca. Mariano Fortuny Marsal y Mariano Fortuny Madrazo. Grabados y Dibujos. Madrid: Biblioteca Nacional/Electa, 1994 i, Guía para la identificación de grabados . Madrid: Arco Libros, 2003.

Werner Werner, Matt

Nascut el 1962, estudià història, etnologia i educació política i pedagògica dels museus en les universitats d'Innbruck, de Salzburg i de Klagenfurt. Director dels Arxius de la Ciutat de Dornbirn (Austria). És membre de l'Institut Austríac de la Història de les Ciutats i director de l'Associació d'Arxius de les Ciutats Austríaques. El 2002 va iniciar un projecte amb l'objectiu d'ensenyar les habilitats bàsiques en la consideració d'un angle visual específic.

wright Wright, Richard

Va ser, fins a desembre de 2011, l’especialista en preservació d'arxius en el Departament d'Investigació i Desenvolupament de la BBC, a Londres. Compta amb vint anys d'experiència en temes de tecnologia i digitalització d’arxius de televisió, en què ha treballat amb el milió d’hores de l’arxiu de la BBC i en projectes de col·laboració amb altres col·leccions audiovisuals de tot Europa. És enginyer de processament de senyals i doctor per la Universitat de Southampton. Ha treballat en àudio i vídeo digital durant més de quaranta anys. Fou el director del projecte de la BBC en el marc del projecte europeu PrestoPRIME (preservació digital), i abans en el PrestoSpace i Presto, ambdós sobre digitalització audiovisual i sobre preservació industrial enfocada a l'eficiència. Va desenvolupar la Guia de Preservació http://wiki.prestospace.org/ a "Google Number 1" que abraça la preservació audiovisual.



 

Pàgina actualitzada el 04/12/12, a les 18:29:25

Copyright © 2014  Ajuntament de Girona  |  Mapa del web  |  Contacte  |  Avís legal  |  crdi@ajgirona.cat