Jornades Imatge i Recerca | Actes de totes les edicions

La Conservación de la fotografia en color: una urgente necesidad

Fuentes de la Cía, Angel

2000 - Imatge i Recerca : Jornades Antoni Varés (6es: 2000 : Girona)

PONÈNCIA
La fotografia en color és una pràctica centenària. Durant el segle XIX i els inicis del XX, l'obtenció d'aquest tipus de registres va ser portada a terme mitjançant la síntesi additiva. Els originals així produïts presentaven una certa inexactitud en els valors de color, però l'ús de plata com element constitutiu de la imatge final i la cura que rep tot allò que considerem preuat han permès que arribessin fins nosaltres. En 1935, Kodak va llançar al mercat la pel·lícula Kodachrome, la seva versatilitat va suposar l'abandó definitiu de la síntesi additiva i l'inici de l'hegemonia de la síntesi sostractiva. El canvi d'imatge final de plata a tints hauria de suposar una millor reproducció del color freturós d'indesitjades dominants; l'abaratament dels costos de producció i el seu ús cada vegada més massiu. La dècada de 1970 suposa l'inici de l'ús majoritari del color enfront del blanc i negre; en l'actualitat, més del 90% dels quaranta mil milions de registres que es produeixen a l'any estan realitzats sobre color. La dècada dels vuitanta constitueix la constatació dels problemes evidents de permanència dels materials cromògens: aquests s'esvaeixen davant la llum; davant la foscor; davant cicles de llum i foscor; tendeixen a generar taques i a canviar de color. La frontera entre els materials destinats a professionals i als afeccionats es dilueix, alhora que les indústries oculten la informació necessària. Resultat: una part cabdal de la nostra història recent està continguda en negatius i còpies amb un alarmant índex de risc. En el cas de l'estat espanyol significa que tot el període de la transició, la reinstauració / instauració dels governs autonòmics o els concerts dels Rolling Stones estan registrats en un material de baixa permanència. El fet que molts dels nostres arxius custodiïn les còpies però no els negatius (reconeguts per llei com propietat intel·lectual dels fotògrafs) augmenta la nostra inquietud davant l'estabilitat d'aquest patrimoni. La permanència, les deterioracions i les possibles solucions als problemes ocupen aquesta ponència.

Matèries:

Conservació de fotografies Patrimoni històric Fotografia en color Recerca - Conservació de fotografia

Fitxers:

© 2024 Ajuntament de Girona - Plaça del Vi, 1 - 17004 GIRONA.