Ajuntament de Girona

Notícies

Parlar de sexe des dels 4 anys: El mètode amb el que Holanda ha baixat les taxes d’embaràs precoç.

05/04/18  ¤   Mentre que els nens i nenes de quatre anys aprenen de sexualitat i de la manera com venen els infants al mon, els estudiants de 8 anys treballen l’autoimatge i els estereotips de gènere i els de 11 anys discuteixen sobre orientació sexual i opcions anticonceptives. Així és com es porta a terme l’educació afectiva i sexual en els Països Baixos, que tenen les taxes d’embaràs adolescent i contagi de malalties de transmissió sexual més baix a nivell mundial.

Accedir aviat a la informació i educació sobre sexualitat fa que es retardi el primer contacte sexual. D’acord amb el testimoni de professors i professores dels Països Baixos, qui són instruïts pel Ministeri d’Educació sobre educació sexual, els estudiants no senten la necessitat d’avançar la seva iniciació sexual doncs des de ben petits han coexistit amb què i com és el sexe. L’exemple dels Països Baixos reforça la idea de què l’educació permet que els ciutadans i ciutadanes puguin prendre millors decisions en un futur i criar a nens i nenes conscients del què passa en el seu cos i el que pot arribar a passar si no es prenen les mesures necessàries. Els docents no parlen explícitament de sexe, doncs asseguren que l’objectiu de l’educació afectiva i sexual precoç va molt més enllà de saber què és una relació sexual. Els infants no només aprenen l’anatomia i fisiologia o els mètodes anticonceptius, sinó que interioritzen també com afrontar i combatre l’abús i la intimidació sexual.
Per llei tots els estudiants dels Països Baixos han de rebre alguna forma d’educació afectiva i sexual, tot i que es permeten variacions que poden ser abordades pels professors i professores. Els sistema accepta la flexibilitat en l’ensenyament però la diversitat i l’assertivitat sexual han d’estar presents en totes les classes de l’ensenyament primari. D’aquesta manera els nens i nenes interioritzen conceptes com bisexualitat, homosexualitat, sexe, amor, afecte, preservatius, etc. i veuen la sexualitat humana com un dret intrínsec de l’ésser humà.
Malgrat que les taxes d’embaràs adolescent i contagi de malalties de transmissió sexual responen, en part, a la facilitat o dificultat que existeix en l’accés als mètodes anticonceptius, l’educació instaurada en aquests països ha provat una vegada més que l’educació ho és tot. A Holanda els preservatius es poden trobar a través de dispensadors que estan en pràcticament qualsevol racó de les ciutats, i les píndoles anticonceptives són gratuïtes per a totes les dones menors de 21 anys, fet que no ha incrementat el “llibertinatge” com molts temien, sinó què pel contrari el joves han aprés a prendre decisions responsables i favorables a la seva vida afectiva i sexual. Segons un estudi realitzat per Rutgers WPF, a Holanda 9 de cada 10 joves utilitza algun mètode anticonceptiu en la seva primera trobada sexual i decideixen per voluntat pròpia retardar la seva iniciació sexual.
Robert Van Der Gaag, del Centre Regional de Salut Pública de Holanda, va assegurar que l’educació afectiva i sexual contribueix a què els joves puguin i sàpiguen defensar-se davant situacions que atemptin contra els seus drets humans i sexuals. De la mateixa manera que les nenes aprenen que els seus desitjos sexuals són totalment naturals i que no han d’adoptar un paper passiu en les relacions afectives i sexuals, els nens aprenen a sentir i abraçar les seves emocions.


Tornar
© 2018 Ajuntament de Girona  |  Contacte  |  Accessibilitat