PROCRASTINACIÓ: Les coses bones no arriben per aquells/es qui esperen
Tots i totes ens hem trobat en una situació en la qual tenim un tasca pendent de realitzar i que, pel què sigui, posposem en el temps pensant que la farem en unes hores, el dia següent, la pròxima setmana, etc. La veritat però, és que no l’acabem fent mai en el moment planificat i acabem deixant-la per l’últim instant. Aquest fenomen rep el nom de procrastinació.
La procrastinació es pot definir com la demora innecessària de les tasques que una persona ha de fer. És un fenomen molt comú en la societat actual i que afecta a un 20-25% de la població general i fins un 70% dels estudiants universitaris. A més, en el 50% dels i les estudiants es considera que la procrastinació és consistent i problemàtica.
La procrastinació es desenvolupa perquè les persones prefereixen fer activitats que els generin resultats satisfactoris a curt termini en lloc d'aquelles que impliquin efectes positius a llarg termini. Així mateix, la procrastinació ha esdevingut un factor que afecta negativament en l'aspecte acadèmic dels i les estudiants; ja que els i les adolescents posposen les seves tasques escolars per altres activitats d'interès com els jocs, les festes, les passejades, entre d'altres.
Així, la procrastinació no només afecta en l'aspecte acadèmic, també influeix en l'activitat de la vida diària, debilitant l'autonomia de l'individu/a amb l'incompliment de les obligacions i els deures domèstics; la qual cosa afecta en el seu desenvolupament i la seva vida social.
Es poden distingir dos tipus de procrastinació: la general i l’acadèmica.
La procrastinació general és el fet de posposar una tasca de poc interès que genera malestar subjectiu; també, aquest tipus de procrastinació es dona a causa de la preferència per socialitzar abans que les tasques acadèmiques. D'aquesta manera, el procrastinador/a és aquell/a que sap què vol fer, però que en realitat no ho fa, i demora a realitzar les tasques que han de ser completades en un període de temps.
La procrastinació acadèmica en canvi, és definida com la tendència a deixar de banda les activitats i tasques fins a una data futura. Les persones que presenten problemes d'aquest tipus són els i les estudiants, i la conseqüència d’això és un baix rendiment acadèmic, culpabilitat i insatisfacció. A més, la procrastinació acadèmica implica un alt nivell d'ansietat a causa de la demora persistent en les tasques.
Existeixen set tipus referits a la procrastinació acadèmica:
- Perfeccionista: qui ajorna les tasques per incompliment d'estàndards personals.
- Somiador/a: prefereix divagar en fantasies.
- Preocupat/da: presenta temor a les conseqüències, però no s'hi involucra.
- Generador/a de crisi: que gaudeix de la interacció social sense desenvolupar les activitats.
- Desafiant: responsabilitza als i les altres de forma impulsiva.
- Ocupat/da: qui atén diverses tasques alhora i no acaba.
- Relaxat/da: aquell/a que evita situacions que li generin estrès i compromís.
Referències:
Burka, J. B., & Yuen, L. M. (1983). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading, MA: Addison-Wesley.
Gueorguieva, J. M. (2011). Procrastination a measurement of types. University of Illinois at Chicago.
Adelina Stoyanova Estudiant de Psicologia de la Universitat de Girona